În data de 24 septembrie 2024, a avut loc şedinţa publică de susţinere a tezei de doctorat cu titlul Contribuţii la o analiză comparativă a iconografiei Sinaxarelor moldovenești de secol XV-XVI, elaborată de prof. Florina-Mădălina Cozmescu, sub coordonarea prof. univ. dr. Laura-Codrina Ioniță, de la Facultatea de Arte Vizuale şi Design a Universităţii „George Enescu” din Iaşi.
În urma analizării tezei, comisia formată din conf. univ. dr. Maria Modesta Lupașcu – prodecan FAV, UNAGE Iași (președinte), conf. univ. dr. Iosif Mihailo (UVT), cercetător gr. I Constantin Ciobanu (AR), prof. univ. dr. Tereza Sinigalia (UNAGE Iași), precum şi îndrumătorul lucrării, a votat în unanimitate acordarea titlului ştiinţific de doctor în domeniul Arte Vizuale doamnei profesor, cu distincția MAGNA CUM LAUDE.
Lucrarea a fost apreciată ca fiind cel mai vast și original material realizat până în prezent despre tematica picturii Sinaxarelor moldovenești. Teza și maniera de structurare a acesteia reprezintă o lucrare de referinţă în domeniul artei medievale moldovenești, deoarece este însoțită și de o Anexă, care cuprinde o analiză pentru toate cele 365 de zile ale anului bisericesc a programelor Sinaxarelor din cadrul Bisericilor Sf. Gheorghe - Suceava, Adormirea Maicii Domnului - Humor, Sf. Nicolae - Probota, Bună Vestire - Moldovița, Sf. Gheorghe - Voroneț și Învierea Domnului - Sucevița.
Esența tezei este analiza comparativă a 10 imagini reprezentative pentru spațiul moldav din Sinaxarele amintite, scene care ilustrează sfinți și sărbători cu o importantă semnificație istorică, marcând o victorie militară din cadrul domniei lui Ștefan cel Mare și Sfânt. Astfel, lucrarea aduce înaintea cititorilor o analiză comparativă plastică, istorică și teologică a scenelor Sf. Mc. Dimitrie, Sf. Ev. Matei, Intrarea Maicii Domnului în biserică, Zămislirea Maicii Domnului, Sf. Ier. Grigorie de Nissa, Sf. Mc. Codrat, Buna Vestire, Așezarea veșmântului Maicii Domnului în Biserica din Vlaherne și Sf. Mc. Procopie. Analiza comparativă a avut în vedere descifrarea codului artistic al imaginilor, înțelegerea mesajului zugravilor și teologilor, identificarea surselor scenelor, a constantelor, dar și a elementelor originale. Totodată, în urma analizei profunde și de suprafață a iconografiei, s-a concluzionat faptul că pictura moldovenească de secol XVI este caracterizată printr-o extraordinară varietate stilistică, fapt ce atestă prezența mai multor zugravi în Moldova medievală.
Colectivul Seminarului o felicită pe doamna profesor pentru această excelentă teză de cercetare doctorală și îi urează succes în cariera didactică și academică. (Prof. dr. Ioana Măriuței)